JUNI—JULI EN AUGUSTUS GÉÉN PRESENTATIES
3 SEPTEMBER
Belgische verhalen door Sicco Dierdorp
Het verhaal begint met een korte geschiedenis : Hoe is het nou allemaal zo gekomen? België had zo’n dicht spoorwegnet en stations met veel grandeur, maar toen kwam het verval. Dan gaan we op reis waar interessante verhalen over te vertellen zijn. Het verhaal over een vergeten spoorlijn naar Nederland waar het tracé op vier plekken werd gewijzigd. We kijken naar treinen waar je liever niet te dicht bij in de buurt kwam maar toch dag in dag uit door een grote stad reden.
1 OKTOBER
China stoomtractie achter het bamboegordijn door Bert van der Kruk
China dat geheimzinnige verre Aziatische land met zijn geheel eigen cultuur, aparte taal en schrift stelde pas eind zeventiger jaren na de dood van Mao langzaam zijn grenzen open voor westerse bezoekers.
Spoorwegliefhebbers grepen deze kans met beide handen aan want in dit land zouden nog 10.000 stoomlocomotieven in dienst zijn. In het begin waren dit de ware ontdekkingsreizen waarin het culturele aspect de hoofdmoot vormde.
5 NOVEMBER
Van de baronnenlijn naar Zwolle door Onno de Vries
De naam “Baronnenlijn” voor de spoorlijn van Apeldoorn naar Hattemerbroek heeft niet zozeer te maken met de reizigers die er gebruik van maakten. Het gaat om de baronnen die in de 19e eeuw geijverd hebben voor de aanleg ervan teneinde de Noordoost-Veluwe te ontsluiten en als verlenging van de ook in 1887 geopende lijn van Dieren naar Apeldoorn. De lijn heeft enorm bijgedragen aan de industriële ontwikkeling van het gebied. Het tweede gedeelte van de presentatie gaat over station Zwolle en speciaal over materieel dat daar vanaf de jaren ‘70 tot de elektrificatie van Zwolle - Kampen te zien was.
3 DECEMBER
25 Jaar tram in het Nederlands Openluchtmuseum door Rene A.M. Platjouw.
De komst van een tram in het park van het Nederlands Openluchtmuseum heeft veel voeten in aarde gehad. Planning en bouw van de lijn worden in dit programma onder de loep genomen evenals de bouw van de remise en de replica van een Arnhemse “truckwagen” uit 1929.Daarnaast wordt de exploitatie van de lijn uit de doeken gedaan en krijgt u een beeld achter de schermen bij de restauratie van en het onderhoud aan de verschillende tramwagens. Natuurlijk wordt er ook een korte indruk gegeven van wat u zoal in het park kunt zien. De presentator is bijna vanaf het begin actief vrijwilliger bij de tram in het NOM en kan u dus uit eigen ervaring vertellen.
Personeelsvereniging APNSA Arnhem
Noordelijke Parallelweg 15006-25188564
Vul s.v.p. onderstaand formulier in: